Bacsó Flóra

Bacsó Flóra

mediátor

Rólam
2013-ban végeztem a Miskolci Egyetem mediációs képzésén. Jelenleg a Partners Hungary Alapítvány  trénere és projektvezetője vagyok. Elsődleges képesítésem nyelvtanár és fordító, dolgoztam tolmácsként és újságíróként, ezen kívül multinacionális környezetben és érdekvédelmi szférában, de önkénteskedtem családotthonban is. Munkáim során mindig az érdekelt, hogyan lehet embertől emberig érni.
Mediátorként és magánemberként “a konfliktus mint lehetőség” gondolata foglalkoztat leginkább. A tapasztalat azt mutatja, hogy megfelelő kommunikációval és empátiával sokkal többet lehet kihozni egy nehéz élethelyzetből, mint amennyit első ránézésre gondolnánk. Tréneri és mediátori munkám során azokat a helyzeteket keresem, amelyek önreflexióra és megértésre adnak lehetőséget. Tíz éve foglalkozom önismerettel, részt vettem többek közt pszichodráma és mozgásterápiás folyamatokban, valamint módszertani továbbképzésekben. Úgy gondolom, hogy Önnek is segíthetek.

A megfelelő konfliktuskezelés fontosságáról

A közvélekedés szerint a konfliktus csakis rossz lehet. Habár igaz, hogy a rosszul kezelt nézeteltérések erodálják az emberi kapcsolatokat, viszont a jól megoldott konfliktusok éppen hogy megerősítik. Azok a konfliktusok, amelyeket rosszként élünk meg, gyakran visszatérő, megoldatlan problémák, amelyek félreértésből, a szerepek tisztázatlanságából és az erőegyensúly hiányából fakadnak. Miért éljük meg rosszul konfliktusainkat? A rosszul megélt konfliktus jelei sokszor nem észlelhetők azonnal. Szép lassan épülnek egymásra az elemek, amelyek később összeadódnak, majd robbannak, sokszor visszafordíthatatlannak tűnő következményekkel járva (például házassági krízisek esetén válással). Sokszor egy rosszul eső megjegyzésből is indulhat, amit elengedünk a fülünk mellett, de a következő nézeteltérésnél újra eszünkbe jut, és stresszt, feszültséget szül. Próbáljuk elsimítani a vitát, sokszor bármi áron. Nem beszélünk a saját igényeinkről, szükségleteinkről, érzéseinkről, mert „nem akarunk problémát csinálni” – szoktuk mondani. Pedig a problémát nem csináljuk. Probléma az, amit annak érzékelünk. Beszéljünk róla. Ez nem egyenlő azzal, hogy a másikat hibáztatjuk. Ne róla beszéljünk, hanem saját magunkról. A vita hevében hajlamosak vagyunk a másik személyt a véleményével azonosítani, így gyakran előfordul, hogy az embert minősítjük a viselkedése helyett.

Milyen a jó konfliktus?

Ide tartozik minden olyan vita, amely nyílt kommunikációval zajlik, ahol a felek őszinte kíváncsisággal fordulnak egymás felé, kíváncsiak egymás véleményére, és együttműködők, hiszen tudják, hogy a probléma megoldásában kölcsönösen függnek egymástól. Talán azért beszélünk keveset a jó konfliktusról, mert a nyílt kommunikációnak és az alacsonyabb stressznek köszönhetően nem éljük meg annak.

Miért a mediáció?

A mediációban lehetőség nyílik az indulatok semlegesbe fordítására és a valódi szükségletek megfogalmazására. Emellett alkalmat biztosít a beragadt kommunikációs minták azonosítására, feloldására, és verbális eszközöket nyújt az érzelmek megfogalmazásához, a stressz kezeléséhez. Ha képesek vagyunk kilépni a körkörös, önmagát mélyítő ellentétből, és sikerül megfogalmazni saját igényeinket, érdekeinket, szükségleteinket, mindketten nyertes-nyertes pozícióba kerülhetünk. Konszenzus születik, amely a kompromisszummal ellentétben nem igényel megalkuvást. A közösen meg- illetve feloldott konfliktus élménye megerősíti a szövetséget, felelősségtudatot ébreszt, és felvértez az érzéssel: „együtt képesek vagyunk megoldani a problémáinkat”.

Mit tehetek még kapcsolataim javításáért?

A helyreállító szemléletű és a bevonásra alapuló módszertanok elsajátítása használata felvértez azzal az érzéssel, hogy “együtt képesek vagyunk megoldani a nehéz helyzeteket”. Főleg iskolai környezetben, de munkahelyek számára is kínálunk képzéseket, önreflexiós alkalmakat, amelyek során a résztvevők ránézhetnek működésükre, és (még) működőképesebb stratégiákat alakíthatnak ki a mindennapi konfliktusaik feloldására. Az erős kapcsolatok és közösségek a jó működés zálogai. Bővebben a Miben segíthetek menüpont alatt tájékozódhat a az alkalmazott módszerekről.