Iskolai konfliktus- és agressziókezelés

„Tiszteletlenül beszélt velem, semmibe veszi a munkámat”
„Az ezredik kör után sem értjük egymást”
„Teljesen belefáradtam.”

Ismerős mondatok? A túlterhelt iskolai hétköznapokban minden szereplő együttműködésre és megértésre vágyik, ám sorra akadályokba ütközünk: félreértések és indulatok nehezítik a mindennapokat.
Az iskolai agresszióba torkolló konfliktusok különféleképpen jelenik meg az egyes intézményekben, ám egyre nagyobb kihívást jelent tanárok, diákok, szülők és iskolai szakemberek számára.

Milyen formában jelentkezik leggyakrabban?
  • Fegyelmezési problémák
  • Konfliktusok diák-diák, diák-tanár és tanár-szülő között
  • Kortárs zaklatás, bántalmazás (bullying)
  • Kiközösítés
Milyen következményekkel jár?
  • A feszült helyzetekkel járó harag és szégyen ellehetetleníti a tanulást és a tanítást. Meghiúsítja az eredményes tudás átadást.
  • Megfelelő eszközök nélkül a feszültség egyre nő, és tehetetlenség agresszióba fordulhat.
  • Az állandósult feszültségek hosszú távon kihatnak az érintettekre és tartós lelki károkat okoznak.

A társas helyzetek feszültséggel járnak, hiszen hosszú tanulási folyamat, mire megtanulunk jól jelen lenni közösségeinkben. A konfliktusok természetes velejárói az emberi kapcsolatoknak, teljesen megszüntetni nem tudjuk őket. Azonban, ha vannak eszközeink a kezelésükre, a konfliktusok lehetőségként szolgálhatnak egy jobb együttműködés kialakítására.

Megtartó közösségeket a mindennapokba!

Iskolai mediáció

A Partners Hungary Alapítvány iskolai konfliktusokra és bullyingra szakosodott csapatával együtt vállalunk:

  • Foglalkozásokat asszertív kommunikáció-együttműködés-konfliktus témában, rövidebb műhelymunka vagy egész napos tréning formájában diákoknak, tanároknak. A foglalkozások során alapvető tréningmódszerek, resztoratív technikákból átemelt eszközök kapnak helyet, és saját élményen keresztül válik érzékletessé az módszerek szemléletformáló ereje. Tapasztalatomat a Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen programból merítem, amelyről bővebben a következő bekezdésben olvashat.
  • Rendhagyó osztályfőnöki órák, szülői értekezletek vagy tantestületi értekezletek megtartását, konfliktus-zaklatás-agresszió témakörben
  • Akut konfliktusos és zaklatásos esetek kezelését helyreállító szemléletben
  • Resztoratív és mediációs képzéseket pedagógusok számára
  • Kortárs mediátorok képzését és mentorálását

Foglalkozásaink egy komplex iskolai program elemei:

A társas-érzelmi készségek kiemelkedő szerepet játszanak boldogulásunk során, az iskolában, a munkahelyen és a magánéletünkben, azonban sehol nem tanítják őket. Az 1970-es évek óta ismert és tapasztalatokkal alátámasztott tény, hogy az iskolai agresszió és zaklatás jelenségeinek legjobb megelőzése az erős közösség, ahol az érintettek azt érzik, hatással vannak a saját életükre, és közösen képesek megoldani a felmerülő nehézségeket. A Google 2016-os kutatása szerint a munkahely legnagyobb megtartó ereje a jó közösség. A Partners Hungary Alapítvány Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen programnak vagyok a szakmai vezetője. A program 3 szolnoki középiskolában zajlik 2015 és 218 között, ahol felmérést és erőforrástérképet készítünk, majd az eredmények mérlegelésével készítettünk akciótervet, és egymást támogató módszertanokra képezzük és mentoráljuk a tanárokat és a diákokat. Ezen kívül külsősöknek (iskolaigazgatók, tanárok, iskolapszichológusok, egyéb iskolai szakemberek) tartunk telházas előadásokkal egybekötött interaktív műhelymunkákat a témában. A 2017 augusztusában kiadott Digitális Gyermekvédelmi Stratégia előírja a resztoratív módszerek használatát az iskolai konflitkusok és bullying esetében. Mi módszert és támogatást nyújtunk ehhez!

Töltse le teljes kínálatunkat innen: Együtt a boldogabb iskolákért