fbpx

Óvodai, iskolai konfliktus- és agressziókezelés

Ismerős mondatok? A túlterhelt hétköznapokban minden szereplő együttműködésre és megértésre vágyik, ám sorra akadályokba ütközünk: félreértések és indulatok nehezítik a mindennapokat.
Az óvodai és iskolai agresszióba torkolló konfliktusok különféleképpen jelenik meg az egyes intézményekben, ám egyre nagyobb kihívást jelent a pedagógusok, a gyerekek és a szülők számára.

Milyen formában jelentkezik leggyakrabban?
  • Fegyelmezési problémák
  • Csúnya beszéd, piszkálódás, kiközösítés, agresszió a gyerekek között
  • Konfliktusok diák-diák, diák-tanár és tanár-szülő között
  • Kortárs zaklatás, bántalmazás (bullying)
  • Kiközösítés
Milyen következményekkel jár?
  • A feszült helyzetekkel járó harag és szégyen ellehetetleníti a közösségélményt, az iskolában a tanulást és a tanítást.
  • A gyerekek nem akarnak óvodába, iskolába járni, szorongóvá válnak, nehezen válnak el reggel szüleiktől, rossz a közérzetük (hányinger, hasfájás, fejfájás, stb)
  • Megfelelő eszközök nélkül a feszültség egyre nő, és tehetetlenség agresszióba fordulhat.
  • Az állandósult feszültségek hosszú távon kihatnak a gyerekekre, a szülőkre, a pedagógusokra, és tartós lelki károkat okoznak.

A társas helyzetek feszültséggel járnak, hiszen hosszú tanulási folyamat, mire megtanulunk jól jelen lenni közösségeinkben. A konfliktusok természetes velejárói az emberi kapcsolatoknak, teljesen megszüntetni nem tudjuk őket. Azonban, ha vannak eszközeink a kezelésükre, a konfliktusok lehetőségként szolgálhatnak egy jobb együttműködés kialakítására.

Megtartó közösségeket a mindennapokba!

Iskolai mediáció

Óvodai és iskolai nehéz társas helyzetekben A Partners Hungary Alapítvánnyal dolgozom együtt, ahol 27 év tapasztalatával segítünk óvodai, iskolai konfliktusokban és bántalmazási helyzetekben, legyen szó gyerekekről, szülőkről vagy pedagógusokról és az őket támogató szakemberekről:

  • Foglalkozásokat tartunk asszertív kommunikáció-együttműködés-konfliktus témában, rövidebb műhelymunka vagy egész napos tréning formájában diákoknak, tanároknak. A foglalkozások során a resztoratív gyakorlatok, a mediáció, a Lépésről Lépésre gyermekközpontú pedagógia módszertani elemeivel dolgozunk, és saját élményen keresztül válik érzékletessé a módszerek szemléletformáló ereje. Tapasztalatomat a Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen programból merítem, amelyről bővebben a következő bekezdésben olvashat.
  • Segítünk a szülő-pedagógus együttműködés erősítésében közös műhelymunkák, játékos csapatépítők, párbeszéden és körbeszélgetésen alapuló szülői értekezletek megszervezésével.
  • Rendhagyó osztályfőnöki órák, szülői értekezletek vagy tantestületi értekezletek megtartását vállaljuk, konfliktus-zaklatás-agresszió vagy közösségépítés témakörben.
  • Akut konfliktusos és zaklatásos esetek kezelésében segítünk.
  • Konfliktuskezelés és resztoratív gyakorlatok képzéseket tartunk pedagógusok számára
  • Kortárs mediátorok képzését és mentorálását is válalljuk.

A partners Hungary Alaptvány foglalkozásai egy komplex iskolai program elemei:

A társas-érzelmi készségek kiemelkedő szerepet játszanak boldogulásunk során, az iskolában, a munkahelyen és a magánéletünkben, azonban sehol nem tanítják őket. Az 1970-es évek óta ismert és tapasztalatokkal alátámasztott tény, hogy az iskolai agresszió és zaklatás jelenségeinek legjobb megelőzése az erős közösség, ahol az érintettek azt érzik, hatással vannak a saját életükre, és közösen képesek megoldani a felmerülő nehézségeket. A Google 2016-os kutatása szerint a munkahely legnagyobb megtartó ereje a jó közösség. A Partners Hungary Alapítvány Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen program 3 szolnoki középiskolában zajlott 2015 és 218 között, ahol felmérést és erőforrástérképet készítünk, majd az eredmények mérlegelésével készítettünk akciótervet, és egymást támogató módszertanokra képeztük és mentoráltuk a tanárokat és a diákokat. Ezen kívül külsősöknek (iskolaigazgatók, tanárok, iskolapszichológusok, egyéb iskolai szakemberek) tartottunk teltházas előadásokkal egybekötött interaktív műhelymunkákat a témában. A 2017 augusztusában kiadott Digitális Gyermekvédelmi Stratégia előírja a resztoratív módszerek használatát az iskolai konflitkusok és bullying esetében. Mi módszert és támogatást nyújtunk ehhez!