fbpx

Konfliktuskezelés, mediáció

A konfliktus valójában lehetőség a megújulásra, a felborult egyensúly helyreállítására. A konfliktus tehát, tehát igazából kapcsolataink javára is fordítható, ha megfelelő támogatást kapunk a kezelésében. Amikor pedig egy kapcsolat méltányos lezárása a cél, akkor is segíthet a mediáció.

  • A  mediáció, vagyis közvetített tárgyalás során, a vitában álló felek egy harmadik, semleges közvetítő  – a mediátor – segítségével próbálják megbeszélni, feloldani a köztük fennálló konfliktust.
  • A konfliktus szereplői és érintettjei egyenlő mértékben vesznek részt a folyamatban, ezért a létrejövő megoldás valódi jóvátétel lehet mindenki számára. A pereskedéssel szemben, a mediáció olcsóbb és gyorsabb folyamat, valamint a kontroll a felek kezében marad.

Természetesen nem csak akkor érdemes mediátorhoz fordulni, ha már „ég a ház”, vagyis ha úgy néz ki, hogy válás vagy per lenne a következő lépés. A módszer a még működő, de újra és újra problémákba ütköző kapcsolatok esetén is segíthet békésebb együttműködést kialakítani. Nem egyszer jelezték vissza ügyfeleink, hogy ennyit még sosem beszélgettek, mint a mediációban, aminek nem feltétlenül az az oka, hogy nem fordítottak elég időt a kapcsolatukra, hanem az is, hogy az egymásra fordított időt elviszik a megszokott játszmákon és félreértéseken alapuló körök.

Milyen helyzetekben érdemes külső támogatásért fordulni?

  • családi ügyekben: párkapcsolati konfliktusok, szülő-kamasz viták (12 éven felüli gyermek esetében), válás, gyermekekkel kapcsolatos konfliktusokban (eltérő nevelési elvek, válásnál a gyermekelhelyezés és a láthatás kérdései), felnőtt családtagok közötti viták esetén;
  • örökösödési konfliktusok esetén;
  • szomszédsági nézeteltérések kezelésére;
  • bölcsődei, óvodai, iskolai közösségen belüli konfliktus és kortárs bántalmazás esetén;
  • munkahelyi vitákban.

Egyre növekszik a mediációk száma szabálysértési és büntetőügyekben, ezeket az igazságügyi hivatalok mediátorai végzik. 2015 márciusa óta „kötelező a válási mediáció a gyermekelhelyezési kérdésekben” – hallhatjuk néhány csatornán. Mit jelent ez a valóságban?Tulajdonképpen azt, hogy gyermekelhelyezési kérdésben a bíróság először mediátorhoz küldi a váló feleket, és ha ott nem tudnak megegyezni, akkor peres úton folytatják tovább. Valójában csak a mediáció bevezető szakaszát kötelező végighallgatni, ahol a folyamat kereteiről kaphatnak tájékoztatást a felek. Nem biztos, hogy megismerik a módszer valódi előnyeit, és hogy minden kérdésükre választ kapnak.

Lássuk a leggyakrabban felmerülő kérdéseket.

Mediáció kérdések

Minden, amit a mediációról tudni szeretnék, mielőtt belevágok

Miért mondják, hogy gyors és olcsó, amikor egy óra több ezer forint?

Az olcsóság és a gyorsaság valóban szubjektív tényezők. A mediációs folyamat, egy bírósági perrel szemben, sokkal rövidebb, és meghatározott ideig tart. Egy ülés legfeljebb 3 órát vehet igénybe. A folyamat maga maximum 1-5 alkalomból áll, a mediátor óradíja pedig előre meghatározott, így a költségek tervezhetők. Emellett ha figyelembe vesszük, hogy egy átlátható és jól strukturált folyamatban használható eszközöket kapunk saját megoldásaink kidolgozásához, megtörjük az unalomig ismert köröket, csökken a napi feszültség, ugrásszerűen nőhet az életünkkel való elégedettségünk.

Hogyan zajlik egy mediációs folyamat? Mire számíthatok?

  • Egy mediációs ülés, előzetes megbeszélés szerint, két vagy három órát vesz igénybe, és a mediációs folyamat szükség szerint több ülésből is állhat. Optimális esetben a felek közösen választanak mediátort (ismerős ajánlása alapján, az internetről vagy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által vezetett közvetítői névjegyzékből), és megállapodnak a költségek megosztásáról.
  • Előfordulhat, hogy az egyik fél fordul a mediátorhoz, és a másik fél beleegyezésével megadja elérhetőségét a mediátornak, aki felveszi vele a kapcsolatot. Az első ülésen a mediátor ismerteti a folyamat lényegi elemeit, amely magában foglalja az önkéntességet és a kölcsönösen tiszteletteljes kommunikációt.
  • A folyamat egészére titoktartási kötelezettség vonatkozik, a mediátor nem adhatja ki harmadik félnek a mediáció alatt elhangzott információkat.
  • Ezek után átadja a szót a feleknek, akik elmondhatják, miért jöttek. Mindkét félnek lesz elég ideje és tere elmondani a saját történetét. Történeteink segítenek a probléma körvonalazásában, valamint abban, hogy összefüggéseiben lássuk életünk eseményeit. A régi történetek újfajta megközelítésben lehetőséget nyújt a személyes valóság újraértelmezésére, és a negatív diskurzusok pozitívvá fordítására.
  • A mediátor feladata ennek megvalósítása a megfelelő módszertani eszközökkel. A mediátor ugyanis a konfliktus kezelésére koncentrál, ezért elsődleges feladata, hogy segítsen a feleknek a tárgyalási stratégiák kialakításában. A mediáció fókuszában nem a múltbeli események és azok miértjei állnak, hanem felek jelenlegi igényei és szükségletei, amelyek mentén kialakítható a megállapodás, illetve a kapcsolat jövőbeli működése.

Hogyan tudná egy idegen megoldani a problémámat, amikor nem is ismer, és nem tudja, mi zaljott köztünk az elmúlt időkben?

  • A mediátor nem a vitás kérdés, hanem a mediáció szakértője. A konfliktusok dinamikájához, a tárgyalási folyamathoz, a konfliktusrendezéshez és a mediációs technikák gyakorlati alkalmazásához ért. Kézben tartja a folyamatot, elősegíti a hatékony kommunikációt és biztosítja az erőegyensúlyt a felek között, emellett kordában tartja az érzelmeket.
  • A mediátornak, sőt a feleknek sem kell feltétlenül tisztában lenniük az objektív tényekkel ahhoz, hogy konszenzusra jussanak. Elég ha megértik, a másik fél mit ért bizonyos fogalmak alatt, hogyan értelmezte a történteket, illetve hogyan élte meg az eseményeket. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nincsenek olyan kérdések, amelyeknél ne lenne szükség tényszerű válaszokra. Például egy válási mediáció során, ahol jellemzően írásbeli megállapodásnak kell születnie, amennyiben a vagyonmegosztást és a gyermekfelügyeletet a mediáció keretében kívánják tisztázni a felek, a tartalmi elemek pontos meghatározására van szükség. Ezek a tények a jövőre irányuló kívánalmak teljesülését, a kitűzött célok betartását segítik elő.

Honnan tudom, hogy jó szakember kezében van az ügyem?

A konfliktusok gyakran érzelmeket hívnak elő, és egyes helyzetek életünk legbenső szegmenseibe engednek betekintést. Ezért különösen fontos, hogy a mediációs folyamat elején valódi bizalmi légkör alakuljon ki, először a mediátor és a felek között, majd a felek között is. A jó mediátor nem formál véleményt vagy ítéletet. Kommunikációs eszközöket ad a felek kezébe, pártatlan és semleges pozíciójából korrekt visszajelzést képes adni az elakadásokról, valamint képessé teszi a feleket arra, hogy megértsék: mindegyikőjüknek megvan a maga valósága, a maga igaza.

Minden konfliktust meg lehet oldani mediációval?

Nincs mindenható recept, sem mindenható szakember. A mediáció nem varázslat, bár sokan hívják találóan az egyensúlyteremtés művészetének. Minden konfliktus egyedi, személyre szabott megoldásokat igényel.  Hogy egy konfliktus mediálható-e, több tényezőtől függ, ezért célszerű egyeztetni a mediátorral. A mediáció kívül rengeteg jó módszer létezik, amelyekről a Miben segíthetek aloldalain olvashat, emellett partnerlistámon magas szaktudású, bevált módszerekkel dolgozó szakembereket (pszichológus, családterapeuta, coach) ajánlok nektek.

Óvodai és iskolai konfliktusok, bullying

A Partners Hungary Alapítvánnyal dolgozom együtt, ahol 27 év tapasztalatával segítünk óvodai, iskolai konfliktusokban és bántalmazási helyzetekben, legyen szó gyerekekről, szülőkről vagy pedagógusokról és az őket támogató szakemberekről:

  • Foglalkozásokat tartunk asszertív kommunikáció-együttműködés-konfliktus témában, rövidebb műhelymunka vagy egész napos tréning formájában diákoknak, tanároknak. A foglalkozások során a resztoratív gyakorlatok, a mediáció, a Lépésről Lépésre gyermekközpontú pedagógia módszertani elemeivel dolgozunk, és saját élményen keresztül válik érzékletessé a módszerek szemléletformáló ereje. Tapasztalatomat a Partnerség az Iskolai Agresszió Ellen programból merítem, amelyről bővebben a következő bekezdésben olvashat.
  • Segítünk a szülő-pedagógus együttműködés erősítésében közös műhelymunkák, játékos csapatépítők, párbeszéden és körbeszélgetésen alapuló szülői értekezletek megszervezésével.
  • Rendhagyó osztályfőnöki órák, szülői értekezletek vagy tantestületi értekezletek megtartását vállaljuk, konfliktus-zaklatás-agresszió vagy közösségépítés témakörben.
  • Akut konfliktusos és zaklatásos esetek kezelésében segítünk.
  • Konfliktuskezelés és resztoratív gyakorlatok képzéseket tartunk pedagógusok számára
  • Kortárs mediátorok képzését és mentorálását is válalljuk.

Mediáció vagy párterápia?

Többször hallottuk ügyfeleinktől: „bárcsak előbb jöttünk volna, akkor lehet, hogy most nem a válásról beszélgetnénk”. Manapság a házasságok fele válással végződik, a nem bejegyzett párkapcsolatok felbomlásáról pedig még statisztika sincsen. Gyakran érezhetjük azt egy stabil párkapcsolatban is, hogy bizonyos helyzetek túlnőnek rajtunk. Azonban még mindig sokan tartunk attól, hogy külső segítséget vegyünk igénybe, mert hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez csak egy nehezebb időszak, magától elmúlik. Előfordul, hogy ez így is van. Azonban gyakran nem hogy csökkennének a napi terheink, hanem még nőnek is, és a tennivalók tengerében párkapcsolati árkaink csak még jobban mélyülnek. A tartós figyelemhiány vagy a minőségi idő hiánya nyomokat hagy, amelyeket ha nem kezelünk, és nem építünk be rendszerszintű változásokat, tartós elégedetlenséget és feszültséget szül.

Mediációval a boldogabb párkapcsolatért

Jöjjön el és mentse meg kapcsolatát

A mediációs eszköztárral dolgozó, a párkapcsolat erőforrásaira építő konzultációt olyan pároknak ajánlom:

  • akik úgy érzik, félreértéseken csúsznak el a mindennapi helyzeteik, és bizonyos témák körül állandóak a konfliktusok
  • akik érzik, hogy az egymással való kommunikációban elakadtak, és segítségre van szükségük, ahhoz, hogy a kapcsolati hatékonyságuk fokozódhasson.

Egy konzultáció időtartama 90 perc. A mediáció nem párterápia, bár előfordulhatnak a folyamatban terápiás hatású, katartikus pillanatok. Amennyiben terápiás támogatásra is szükség lenne, szívesen ajánlok kompetens, gyakorlott szakembert hosszabb, mélyebb munkára.

Mit tegyek, ha én szeretnék mediátorhoz fordulni, a másik fél azonban nem?

Te már készen állsz arra, hogy külső támogatást kérj konfliktusod rendezéséhez, de a másik fél nem hajlandó szakemberhez fordulni. Mit lehet ilyenkor tenni? Gyere el egyszemélyes konfliktus konzultációra online vagy offline! Segítek új nézőpontokat találni, és megtalálni saját erőforrásaidat, amelyeket mozgósítani tudsz az ügy megoldása érdekében. Természetesen minden konfliktus létrejöttéhez és megoldásához is két fél kell (vagy ahányan érintettek). Azonban a mediáció és a resztoratív gyakorlatok módszertani eszköztára, amellyel dolgozom, a konstruktív kommunikációra épít, és a problémamegoldó magatartást hívja elő belőled, így nyílnak meg új szempontok és találsz új ötleteket. A konzultáció során konkrét helyzetekre konkrét megoldási javaslatot dolgozunk ki, így változási tervvel térhetsz vissza a hétköznapokba. Minden változás egy folyamat, ezért ha igényled, ebben folyamatban végigkísérlek.

Egyszemélyes mediáció

A konzultáció eredményeképpen:

  • Meglátod a saját szerepedet az adott ügyben, így tudatosabban tudod kezelni a helyzetet
  • Felismered, mely szakaszában tart a konfliktus, ehhez mérten tudsz megoldásokat választani, amelyek így nagyobb eséllyel vezetnek eredményre
  • új nézőpontokat kapsz, mely olyan felismerésekhez, megértésekhez vezethet, amelyek a feszültség csökkenését eredményezhetik
  • konkrét, a helyzetre szabott kommunikációs eszközöket kapsz, így összeszedetten tudod megfogalmazni saját szükségleteidet, és könnyebben be tudod fogadni a másik fél szempontjait
  • biztonságos, elfogadó környezetben kapsz támaszt kap a megoldáskeresés folyamatában, amelyből erőt merítve megélheted, hogy valóban képes vagy jobbra fordítani a helyzetet.

A konzultáció időtartama, előzetes megbeszélés alapján, 60 vagy 90 perc.

Tegyél még ma kapcsolataidért: kérj időpontot e-mailben: flora@megbeszeljuk.hu!