Egyre nagyobb és önállóbb a gyereked, mióta iskolás lett, kinyílt neki a világ, annyi minden érdekli. A kortárs közössége egyre erősebben hat rá, és ez természetes. Mesélt már otthon szívet melengető, de néha elgondolkodtató helyzeteket is.
És az idén először megy a gyereked táborba.
Vagy többedjére.
Ottalvós.
És azon gondolkozunk, hogyan készítsük fel a szúnyogriasztó-tiszta ruha-fogadj szót-vigyázz magadra-érezd jól magad tengelyen kívül. Hogy jelezhesse, ha valami olyan történik, ami számára fura vagy nem oké, merjen kilépni helyzetekből, megtalálja, kinek és hogyan szóljon. Ne csak másokra hallgasson, hanem magára is. Hiszen lesznek olyan helyzetek, amelyek eddig talán csak családi közegben fordultak elő: zuhanyzás, átöltözés, sötétben levés, elalvás, ébredés…
Amikor először engedjük el a gyerekünket más felnőttekkel hosszabb időre, mint egy óvodai, iskolai hétköznap, sokféle érzés keringhet bennünk. Lehet, hogy szemernyi aggodalom sincs bennünk, mert nagyon megbízunk a felnőttben, és mert a necces témákról is tudunk velük beszélgetni – ez szuper.
Lehet, hogy azon aggódunk, fog-e eleget enni, inni, meg fogják-e tudni vigasztalni, ha valami történik, el fog-e tudni aludni.
És vajon milyen élményekkel jön haza. Amikor a kis barátaihoz megy ottalvós bulira, valahogy könnyebb az egész. Ugyanakkor ezekre a helyzetekre is jó felkészíteni, ismerős közegben is jó, ha tud jelezni, amikor valami nem komfortos neki, és jó, ha tudja, mikor érdemes felnőttnek szólni.
Ahogyan nőnek a gyerekek, fontos, hogy újra és újra tudjuk kalibrálni a köztünk lévő közelséget-távolságot, egyre nagyobb teret engedjünk az önállóságuknak, érezzék, hogy bízunk bennük, hogy nélkülünk is meg tudnak oldani dolgokat. Az osztálykirándulások, táborok, ottalvós bulik ennek remek gyakorlóterepei.
Ugyanakkor az a helyzet, hogy a gyerekek 40%-a átlagosan 11 éves korára már lát p.rnót, gyakran egy másik, nagyobb gyerek mutatja neki, például táborokban. Vagy más olyan felnőtteknek szóló, esetleg felkavaró dolgokat. Könnyen kialakulhatnak olyan játékos kihívások, bátorságpróbák a gyerekek között, aminek egy része valóban a közösségélmény elmélyülését segíthetik. És vannak olyanok, amelyek pedig fontos határokat léphetnek át vagy bántóak.
MI TÖRTÉNIK AZ ONLINE MŰHELYEN?
Ezen a műhelymunkán konkrét fogódzókat kaphatsz ahhoz, hogy:
- milyen témákra, helyzetekre is érdemes felkészülnöd szülőként,
- mi az, amit érdemes lehet megbeszélned a táborvezetőkkel és a többi szülővel,
- hogyan tudsz jól beszélgetni a gyerekeddel akár necces témákról is, hogy ne vedd el a kedvét, ne ijeszd meg, hanem a belső hangját, fontos értékeit erősítsd.
Azzal is foglalkozunk, te hogyan vagy szülőként a saját pozitív és kevésbé pozitív hasonló emlékeiddel, hiszen fontos, hogy a saját élményeink ne akadályként, hanem hanem erőforrásként szolgáljanak.
AZ ONLINE MŰHELYT VEZETI:
Bacsó Flóra pedagógus, stressz- és konfliktuskezelési szakember, Kapcsolódó Nevelés oktató, szülő.
HOL? MIKOR? MENNYIÉRT?
Az online műhely Zoomon zajlik, 2025.06.16-án, 17:00-19:00 óra között.
Az esemény interaktív, lesznek páros és kiscsoportos gyakorlatok, illetve kérdezz-felelek rész is.
Az előadás részről most kivételesen készül felvétel, hogyha lemaradnál, az esszenciáját akkor is megkapd. Az előadásban nem lesznek benne a résztvevők megosztásai, illetve a kérdezz-felelek rész, így garantáljuk, hogy mindneki be merje hozni a kérdéseit, érzéseit. Ezért is érdemes élőben részt venned, hiszen semmi nem pótolja a csoport erejét.
Jelentkezz 06.10-ig az alábbi linken:
https://forms.gle/xjaD9smhErHm85gWA